onsdag 8 november 2017

Blodtopp

En av de nya växterna jag inhandlade i våras var en stor jumboplanta av blodtopp.
Sanguisorba officinalis 'Black Thorn'

Nåjaa.. Den liknar mer Sanguisorba Obtusa, Rosenpimpinell...
Sånt kan hända.. Får köpa den andra nästa år.

Jag fotograferade den 25:e oktober, en morgon när det var frost.


När jag köpte min blodtopp så trodde jag att den skulle likna denna, eller vara ännu mörkare!


Den var alltså ljusare, mera rosa och hade mycket längre blomma/spira.
Jag gillar denna också, men det var ju inte den jag hade planerat in.
Den mörka, mer knoppiga är så ursnygg att använda i buketter!
Men Visst blir det fint med denna variant också, lite annorlunda bara...



Den gör sig rätt bra uppefter stora stenen på bakgården.
Den rabatten borde grävas upp nästa år och göras om... Men det är en annan femma.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Viherrilli sa...

Nyt alkoi jänskättää, mitä omista vastaavistani tuleekaan. Tuollaisia tummia palleroita odotan, toivottavasti niitä tuleekin :) Hyvä, että sinulle kelpaa myös tuo vaaleampi ja pitempi kukkamuoto :) Hyvää loppuviikkoa! Terkuin Viherrilli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen