lördag 14 april 2018

Nu får vi mer sol på terassen!


Det har varit lite surt när två stora granar har hindrat solen från att lysa på terassen mellan kl.10-12 på dagen. Vissa delar av terassen lyser den på, men skuggan rör sig vart efter minuterna tickar... och man vill ju inte flytta stolen (stolarna och bordet) hela tiden...

Vi har pratat om att ta ner dem, eftersom de är lite skrämmande stora när det blåser hårt!

Nu är det gjort!

På bilden nedan ser ni den stora granen, eller rättare sagt så är de två, men de står nära varandra på rad. På bilden i mitten är den som stod bakom borta. Nu skymtar stammen på björken som finns bakom. Tredje bilden är båda borta, nu ser man endast björken där i gluggen.



20 meter höga träd skuggar ganska långt...
Bra att ha en man som är händig med motorsågen! Vi hade nog rediga spännremmar för att styra vartåt träden skulle vinka, och de for exakt som vi ville. Jag var den som knuffade på när han sågade. Kändes i axlarna senare...

Följande steg blev att kvista av dem och såga i kortare längder... för mannen ifallafall, själv hoppade jag i bilen och åkte till jobbet.


Här ser ni hans fina stenmur också som gjordes i vinter.
Nu smälter den fram. Lite småfix har vi kvar för att få den riktigt fin. Mindre stenar ska plockas in för att få den jämnare och tätare, men först måste de smälta fram ur snömassorna. Sen ska jorden jämnas och nytt gräs sås in i den återstående lilla slänten utvid vägen. (eller vi tror att det blir gräs...)

Bark var ett annat alternativ, men barnen leker här i skogen, så vi tänkte att de kanske drar med sig barken... Dessutom är det gräs i diket, så då skulle vi ändå måste avskilja mot det också... Vi får se...



Efter att gräset och slänten grävdes bort och ersattes med en stenmur och grusgång så har vi mycket smidigare att gå runt garaget till kaninburen och bakgården. Här finns gott om utrymme för bilsläpet och delarna till hjullastaren (gafflar och skopor mm).

Nu kommer jag även få in mer sol till köksträdgården också!



Hackspetten kom på besök också. Vi har mycket hackspett här.


Tanken var att jag skulle dra gransriset ur skogen, vilket är bra och svettig träning, men eftersom jag jobbat och maken har vinterledigt, så har han hunnit nästan klart, utan min hjälp. Tyvärr har jag ingen bild nu när träden är bortburna, men det får ni se en annan dag, en solig dag...

Välkommen vår!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Nillas Trädgård sa...

Vilken fin stenmur! Älskar stenar i alla former, fantastiskt roligt att bygga med men ack så tungt...
Jag förstår att träd är i vägen när de blir för stora, själv bor jag mitt på en åker så jag planterar så många jag kan.
Hoppas ni har braskamin, fin ved till den!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen